Data Literacy

Data Literacy

2-daagse incompany training datageletterdheid (klassikaal en online)

Resultaat training: van manipulatie naar informatie

In deze incompany training Data Literacy leert u aan de hand van praktische voorbeelden en oefeningen niet alleen de kracht, maar ook de valkuilen van data kennen. U krijgt antwoord op de vraag hoe u informatie op de juiste manier leest en interpreteert en welke stappen u moet doorlopen om data grondig te analyseren. Na afloop van deze cursus Data Literacy heeft u verschillende hulpmiddelen om aan de hand van uw nieuwsgierigheid de informatie van de manipulatie te onderscheiden.

Helder inzicht in een datagedreven wereld

We worden dagelijks overladen met data. Een van de belangrijkste uitdagingen waarmee organisaties in deze tijd worden geconfronteerd is een gebrek aan datageletterdheid. Beschikken uw medewerkers over voldoende kennis om data goed te lezen, te interpreteren en om te zetten in waardevolle inzichten? Dit is cruciaal om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Alleen dan is uw organisatie in staat in te bespelen op de behoeften van uw klanten en op kansen in de markt.

Bent u nieuwsgierig genoeg?

Data curiosity, of te wel data nieuwsgierigheid, is de belangrijkste competentie voor mensen die met data werken. Het stelt u in staat om voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe of bestaande gegevens, deze in twijfel te trekken en kritische vragen te stellen. Het is dan ook vaardigheid die ons in de datagedreven werkelijkheid van vandaag de juiste conclusies laat trekken. Dit levert uw organisatie naast snellere beslissingen ook een beter resultaat op.

Training Data Curiosity - Datageletterdheid van Incompanybrain.

In de training Data Literacy leert u:

  • hoe u meer waarde uit uw data haalt;
  • data op de juiste manier te interpreteren;
  • de valkuilen van data te herkennen;
  • de kwaliteit van uw data te verbeteren en behouden;
  • de belangrijkste stappen om data grondig te analyseren;
  • uw datageletterdheid te verbeteren;
  • anderen te overtuigen met op data gebaseerde argumenten.

Trainer uit de praktijk

Michel Dekker, trainer Data Curiosity bij Incompanybrain

Michel Dekker

De training Data Curiosity wordt gegeven door Michel Dekker, partner en oprichter van Nova Silva. Michel houdt zich als één van de oprichters van Nova Silva voornamelijk bezig met het bepalen van meetwaarden (KPI’s) en ontwerpen van effectieve manieren om resultaten te communiceren (rapporteren & datavisualisatie). Michel geeft regelmatig trainingen op het gebied van datavisualisatie en heeft al vele organisaties geholpen hun data effectief te visualiseren en hen geleerd hoe ze het datavisualisatieproces ook daadwerkelijk kunnen invoeren in hun organisatie.

Deze training gaf mij een boeiend inzicht over de wijze waarop data gepresenteerd wordt en hierbij een compleet ander beeld afgeeft dan er daadwerkelijk uit geconcludeerd mag worden.

Jacqueline

Teamcoördinator Bedrijfsadministratie

Boeiend, je kijkt nooit meer hetzelfde naar een grafiek als vroeger.

Wouter

Teamcoördinator Bedrijfsadministratie Facilitair Management

Programma

Blok 1: Het lezen van data

  • Het “lezen” van data die aan ons wordt gepresenteerd in de media, bedrijfsrapporten, politieke claims en reclame-uitingen;
  • Hoe onderscheidt u informatie van manipulatie?
  • Het voorkomen van onjuiste interpretatie.

Blok 2: Het werken met data

  • Het verbeteren van de kwaliteit van uw data;
  • Hoe zorgt u dat u deze kwaliteit behoudt?
  • De belangrijkste data-bewerkingsstappen;
  • Wat zijn de gevolgen van data-bewerking?

Praktijkopdracht: het toepassen van de data-checklist op een aantal praktijksituaties ter bevordering van onze data curiosity.

Praktijkopdracht: op basis van een aantal casussen gaat u de gevolgen inschatten van de verschillende bewerkingsstappen op de resultaten.

Blok 3: Het analyseren van data

 

  • Wat zijn de belangrijkste stappen om data grondig te analyseren?
  • Hoe voorkomt u misleiding?
  • Wat kunnen we leren van de wetenschappelijke methode” als het gaat om data analyse?

Blok 4: Het argumenteren met en communiceren van data

  • Gelijk hebben is één, maar gelijk krijgen is heel wat anders;
  • Overgang en verschil van analyse naar uitleg van data;
  • Hoe overtuigt u anderen met op data gebaseerde argumenten?
  • Wat kunnen we leren van storytelling om onze data beter over te brengen?
  • De 7 essentiële principes voor goede data-storytelling.

Praktijkopdracht: het uitvoeren van de belangrijkste analytische stappen op een praktijkvoorbeeld.

Praktijkopdracht: het toepassen van de 7 principes.

Doelgroep

Voor wie is de opleiding Data Literacy bestemd?

Deze cursus datageletterdheid is interessant voor iedereen die te maken heeft met het lezen, begrijpen, opstellen en presenteren van data.

Te denken valt aan functies als:

  • Analisten
  • BI- ontwikkelaars
  • Business consultants
  • Financials
  • Informatiemanagers
  • Projectmanagers

 

Meer informatie over deze training?

Neem contact op met Kim Lucassen via:
06 – 83 94 54 99 of stuur een mail naar kim@incompanybrain.nl

 

Wilt u deze training met 1 of 2 personen volgen?

Schrijf u dan in voor de training met open inschrijving.