Digitale vaardigheden: nut en noodzaal

Digitale vaardigheden: nut en noodzaak

De betekenis van digitale vaardigheid

Digitale vaardigheden wat betekent dit nou precies? Vaak zien we dat digitale vaardigheid wordt gezien als ‘weten welk knopje waarvoor dient’. Maar dit is wel erg kort door de bocht. In studies over de impact van digitalisering wordt het vaak als volgt omschreven:

“Het vermogen om digitale diensten te integreren in leven en werk”

Voor het integreren van digitale diensten heb je toch echt wat meer kennis nodig dan alleen weten waarvoor elk knopje is. Een andere mooie omschrijving is:

“Alle vaardigheden die nodig zijn om digitale technologie te benutten en kwalitatiever, efficiënter, makkelijker, veiliger en transparanter te werken” 

Het nut van digitale vaardigheden

Digitalisering stelt je in staat bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten en taken en handelingen te automatiseren. Maar dit is niet te realiseren zonder dat medewerkers over de juiste digitale vaardigheden beschikken. Alleen dan kan het je organisatie een kostenbesparing opleveren en een aanzienlijke verkleining van je ecologische voetafdruk. Door het optimaliseren van je administratieve processen krijg je tevens een beter inzicht in en overzicht van je bedrijfsresultaten en KPI’s.

 

De noodzaak van digitale vaardigheden

We leven in een tijd waarin de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Verandering is een constante factor in deze snelle wereld van technologie. Dit heeft een grote impact op onze manier van leven, leren en werken. Digitalisering is voor bedrijven geen keuze meer. Wie niet volgt, verliest het van zijn concurrenten. En door de uitbraak van het coronavirus is dit ook nog eens in een stroomversnelling gekomen, omdat digitaal en op afstand werken voor velen de dagelijkse realiteit was.

Zoals eerder genoemd is digitale transformatie niet mogelijk zonder digitale vaardigheden. Digitale transformatie begint misschien met nieuwe technieken en nieuwe digitale mogelijkheden, maar wordt pas waardevol als medewerkers deze weten te benutten. Om deze technologieën te kunnen integreren in de dagelijkse werkzaamheden, dienen medewerkers te beschikken over de juiste vaardigheden.

Een ander gebied waarbij steeds meer eisen aan de digitale vaardigheden van medewerkers gesteld worden is digitale veiligheid. Naast het kunnen herkennen van phising mails of virussen, kun je hierbij denken aan het instellen van sterkte wachtwoorden of je beeldscherm vergrendelen als je achter je computer vandaag gaat.

Digitale scholing een continu proces

Door de snelle technologische ontwikkelingen blijven banen en de eisen die aan medewerkers gesteld worden veranderen. Het non-stop digitaal scholen van medewerkers moet daarom een continu proces worden om hier aan te blijven voldoen.

Incompanybrain biedt diverse trainingen aan om je digitale vaardigheden en die van je collega’s te vergroten en verder te ontwikkelen.