Ben jij nieuwsgierig genoeg?
Het belang van het op de juiste manier lezen en interpreteren van data.
ie maakt het nou nooit mee, dat je met je boodschappenlijstje in de supermarkt staat en verleid wordt om toch die ene aanbieding te kopen of die lekkere “vetarme snack zonder toegevoegde suikers”. Supermarkten en voedselfabrikanten passen aan de lopende band marketing trucjes toe om je tot aankoop te verleiden. Nou ja verleiden? Vaak kun je het beter misleiden noemen. Want die van/voor prijs klonk te mooi om waar te zijn, maar wat was de oorspronkelijk prijs eigenlijk? En als je achteraf de verpakking van die “gezonde” snack leest blijkt deze bij nader inzien toch niet zo gezond te zijn.
Hoe onderscheid je informatie van manipulatie?
Niet alleen in de supermarkt, maar de hele dag door wordt aan ons van alle kanten data gepresenteerd. Zoals in de media, bedrijfsrapporten, politieke claims en reclame-uitingen. Hoe onderscheidt je de informatie van manipulatie? Want alleen dan voorkom je onjuiste interpretaties. Als consument is het vervelend als je misleid bent, de kleine lettertjes niet goed hebt gelezen of als je informatie verkeerd geïnterpreteerd hebt, maar de gevolgen zijn vaak wel te overzien. Voor organisaties ligt dit anders. Het verkeerd interpreteren van data kan cruciale gevolgen hebben voor een organisatie.
Gebrek aan datageletterheid grootste uitdaging
Organisaties worden in dit informatietijdperk overladen met data. Dat kan heel waardevol zijn, mits je in staat bent hier daadwerkelijk waarde uit te halen. Werken met data begint met het goed kunnen lezen van data. Dat klinkt heel makkelijk, maar het blijkt dat een van de belangrijkste uitdagingen waarmee organisaties in deze tijd worden geconfronteerd een gebrek aan datageletterdheid is. Om data op de juiste manier te interpreteren moeten medewerkers over voldoende kennis beschikken om data goed te lezen. Alleen op die manier kun je de juiste conclusies trekken en hier actie op ondernemen. De belangrijkste competentie voor mensen die met data werken is misschien nog wel nieuwsgierigheid. Data nieuwsgierigheid, of te wel data curiosity zorgt er voor dat je steeds op zoek blijft gaan naar nieuwe of bestaande gegevens, deze in twijfel trekt en hier kritische vragen over durft te stellen.
Zijn je collega’s nieuwsgierig genoeg?
Om hier achter te komen heeft Incompanybrain in samenwerking met Nova Silva een incompany training “Data Literacy” ontwikkeld. In deze training leer je aan de hand van praktische voorbeelden en oefeningen niet alleen de kracht, maar ook de valkuilen van data kennen. Je krijgt antwoord op de vraag hoe je informatie op de juiste manier leest en interpreteert en welke stappen je moet doorlopen om data grondig te analyseren. Jullie organisatie staat hierbij centraal. Cases en oefeningen worden afgestemd op jullie organisatie, zodat er een duidelijke koppeling naar jullie eigen praktijk is.